یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

با پيانو خود چگونه رفتار كنيم

۳ بازديد

پس از حمل پيانو در امنيت كامل و جايگيري در مكان مورد نظر شما، بايد از آن مراقبت‌هاي ويژه‌اي داشته باشيد. وقتي سازي حساس مانند پيانو را براي نواختن انتخاب مي‌كنيد، بايد به فكر اين مراقبت‌هاي ويژه‌ نيز باشيد. نه تنها حمل پيانو، كوك كردن و خيلي كارهاي ديگر را بايد به فرد متخصص بسپاريد، حتي نظافت بخش‌هاي داخلي ساز نيز كاري تخصصي است كه خودتان نبايد دست به آن بزنيد.

كوك و رگلاژ مواردي هستند كه نوازندگان بايد به آن توجه كافي داشته باشند و در تمام پيانوهاي آكوستيك امري طبيعي و بديهي است. كوك مرتب و رگلاژ به موقع پيانو به حفظ و ماندگاري پيانو كمك مي‌كند.

گذاشتن اشيا روي پيانو بر كيفيت صداي ساز تأثير مي‌گذارد و به آسيب ديدن رويه ساز منجر مي‌شود. سطح كاملاً صيقلي پيانو را مي‌توانيد با يك قطعه دستمال تميز و نرم كه كمي با آب خالص مرطوب شده باشد، تميز كنيد. هرگز سطح ساز را با دستمال نرم و خشك پاك نكنيد. اگر سطح ساز پوليش مات خورده باشد و يا اگر با پارچه ساتن جلا داده شده باشد، مي‌توانيد سطح آن را با دستمال نرم و خشك تميز كنيد.

نگهداري از قاب صفحه كليد هم مشابه نگهداري از سطح پيانو است. قاب صفحه كليد را مي‌توانيد به كمك يك قطعه دستمال تميز، نرم و خشك تميز كنيد. هنگام تميز كردن قاب صفحه كليد بايد دقت كنيد كه رطوبت بين كليدها نفوذ نكند. سپس سطح قاب را با يك قطعه دستمال خشك و نرم پاك كنيد.

لولاهاي برنجي و اتصالات فلزي به كمك اسپري لاك شفاف پوشانده و روكش شده است. براي نظافت و نگهداري آن‌ها از دستمال نرم و كمي مرطوب يا از موادي كه خاصيت سايندگي ندارند و براي نگهداري از مبلمان پيانو مورد استفاده قرار مي‌گيرند، استفاده كنيد.

رطوبت نسبي ۴۵ تا ۶۰ درصد و دماي ۲۰ درجه بدون تابش مستقيم نور خورشيد بهترين شرايط نگهداري پيانو است. پيانو را بايد از هرگونه وسيله حرارتي نظير بخاري، رادياتور و… دور نگه داشت. خشكي بيش از حد هوا و حرارت زياد به‌راحتي آسيب‌هاي جدي به ساندبورد و بدنه ساز كه از چوب هستند، وارد مي‌كند. بايد از نگهداري پيانو در هواي سرد اجتناب كرد. از قرار دادن پيانو نزديك مكان‌هايي كه در معرض هواي سرد قرار دارند مانند در، پنجره و نزديك يا روبه‌روي سيستم‌هاي سرمايشي خودداري كنيد. از قرار دادن اين ساز در مكان‌هايي كه رطوبت بالا دارند نيز بايد پرهيز كرد. رطوبت بالا موجب زنگ زدن سيم‌ها و تاب برداشتن و تغيير شكل ساندبورد و قطعات چوبي اكشن ساز مي‌شود.

 %d8%b1%da%af%d9%84%d8%a7%da%98-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88

رگلاژ و همنوا كردن پيانو

بالا نيامدن كليدها، كاهش پاسخ پيانو به تغييرات ديناميك، عدم كاركرد صحيح پدال‌ها، وجود صداهاي اضافي در حين نواختن پيانو، همه و همه نشان‌دهنده نياز به انجام فرآيند رگلاژ است. اين فرآيند نيز در تمام پيانوهاي آكوستيك طبيعي و متداول است. با توجه به اين‌كه اكشن پيانو از قطعات متحرك متعددي تشكيل شده است، ميزان استفاده و سطح نوازندگي شما در سرعت بخشيدن به اين نياز دخيل است. يكي ديگر از عوامل، تغييرات دما و رطوبت هوا است. اگر نگاهي اجمالي به قطعات به كار رفته در اكشن پيانو داشته باشيد، متوجه مي‌شويد كه بسياري از قطعات از چوب است. البته چوب استفاده شده در محصولات برگمولر با روش‌هاي خاص و كلاسيك فرآوري مي‌شوند كه مقاومتي عالي نسبت به عوامل بيروني از خود نشان مي‌دهند، ولي با اين حال نيز تغييرات رطوبتي باعث بروز تغييراتي در قطعات اكشن مي‌شود.

همنوا كردن يعني تنظيم چكش‌هاي ساز به نحوي كه احساس ارتجاع به نوازنده بدهد تا از قدرت و استحكام متعادل نواها با ساير سازها اطمينان حاصل شود. هرچه نمد چكش ضخيم‌تر باشد، صداي ساز شفاف‌تر خواهد بود. البته اين به سليقه شما و تعداد دفعات همنوا كردن ساز در طول دوران نوازندگي بستگي دارد. همنوا كردن ساز پيانو نيز بايد توسط فراد متخصص صورت گيرد.

منبع : http://pianotransport.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.